Waarom?

Waarom doen we brugactiviteiten met de derde kleuterklas en het eerste leerjaar?


Er gaat heel wat vooraf aan de overstap naar het eerste leerjaar. Om de kleuters vertrouwd te maken met het eerste leerjaar, vinden er regelmatig klasdoorbrekende activiteiten plaats.
 Deze momenten werken drempelverlagend bij de kleuters. Enerzijds leren ze de leerkracht kennen van het eerste leerjaar die hun eerste vertrouwenspersoon zal zijn in de lagere school, anderzijds is het een houvast voor hen om te weten dat ze reeds enkele kinderen kennen. 


Hier vindt u een kleine greep uit de verschillende activiteiten die we regelmatig samen als derde kleuterklas en eerste leerjaar beleven:

* grootouderfeest: samen doen we de voorbereidingen. We knutselen, oefenen een liedje of dansje in.
  Daarna feesten we samen.
* kerstmarkt: de leerlingen van het eerste leerjaar en de derde kleuterklas maken samen de kerststukjes,
bakken koekjes, ... Ze beleven samen de kerstsfeer en de kleuters proeven ondertussen van het eerste leerjaar.
*  dinsdag en donderdag is er een speeltijd waarbij de derde kleuterklas en het eerste leerjaar samen spelen.
De juf van het eerste leerjaar staat dan ook op de speelplaats, waardoor de kleuters reeds vertrouwd raken met haar.
*een bibbezoek gebeurt maandelijks met de klas, maar vaak gaan de derde kleuterklas en
het eerste leerjaar samen naar de bib.
* samen spelletjes spelen naar aanleiding van verschillende thema's zoals bijvoorbeeld Sinterklaas
* inoefenen van de schrijfmotoriek
* spelend werken met cijfers en letters

* op het einde van het schooljaar vindt er een grootse logeerpartij plaats in de school.
De kindjes van de derde kleuterklas en de kindjes van het eerste leerjaar blijven overnachten in het bijzijn van de kleuterjuf en de juf(fen) van het eerste leerjaar. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten